Jubileum kamp Wiltz 2010

Veel leesplezier!

Groetjes de kampkrant beheersders, Carl en Leon

Bevers:

Hier zijn we dan weer.

Vandaag weer vroeg (7.00 uur) uit bed, een lekker ontbijtje gegeten en een lunchpakketje gemaakt. Om 9.00 uur was iedereen klaar om in te stappen in de busjes en richting Vianden te rijden. De explorers gingen vandaag gezellig met ons mee. Toen we de busjes in Vianden hadden geparkeerd gingen we als eerste op pad naar Indian Forrest. Dit was een super stoer klimbos. Een ideale plek voor onze bikkelbevers. Alle bevers kregen een tuigje aan met 2 zekeringen en een katrol. Vervolgens werden de bevers in twee groepjes verdeeld. Een paars groepje voor de wat kleinere bevers en een geel groepje voor de iets langere bevers. Nu kon het echte werk beginnen. Als eerste een oefen parcours. Hoe moet je je vastmaken (zekeren) en hoe moet je tokkelen. Super spannend allemaal, maar onze beverbikkels deden het allemaal prima. Het paarse groepje ging samen met een aantal beverleiding en Hedwig richting het paarse parcours. Dit parcours was iets lager bij de grond, maar ook al een hele uitdaging. Het gele groepje ging samen met de explorers op weg richting het gele parcours. Dit was al wat hoger van de grond en had nog meer uitdaging. Het bleek echter dat het voor enkele explorers een grotere uitdaging was dan voor enkele bevers. Julia bijvoorbeeld had Dylan als explorermaatje, maar Dylan kon Julia niet bijhouden. Wie was wie aan het begeleiden? Al met al hebben alle bevers goed meegedaan en hebben we onszelf weer overtroffen met deze activiteit.

Toen iedereen uitgeklommen was hebben we lekker ons lunchpakketje gegeten en zijn we richting het kasteel gelopen. Dit kasteel hebben we in kleine groepjes bekeken. Een aantal van onze bevers zag zichzelf al als prinses in het mooie hemelbed slapen. Na dit kasteelbezoek hebben we ons zelf nog even verwend met een lekker ijsje.

Helaas was het toen al weer tijd om naar het kampterrein te rijden. De middag was al weer bijna om. Op het kampterrein hebben we een lekkere beker warme chocomel met slagroom gedronken en hebben we nog wat in onze dagboekjes en puzzelboekjes geschreven.

De kookstaf had ook weer goed zijn best gedaan op een heerlijke macaroni. Mmmmmmm.

Morgen hebben we een rustige dag ingepland voor onze bevers en die beginnen we met lekker uitslapen en een inloopbrunch. En daarna zien we wel.

Esta's

Het is inmiddels al weer donderdag en de esta's hebben weer een leuke, maar lange dag voor de boeg. Het was om half 7 weer tijd om op te staan. We hadden even de tijd om wakker te worden en toen moesten we naar het station lopen. We hadden een rit van iets meer dan een uur voor de boeg. In de trein gingen we lekker ontbijten met z'n allen. We gingen naar parc merveilleux in beckemboerg. Dat is een soort dierentuin/ speeltuin. We hadden iets heel leuks kunnen regelen. We konden een half uur lang met een verzorger meelopen. Dat was zelfs voor dat het park open ging. Daarom moesten we konden zien hoe de beesten eten kregen. We zagen de pinguins met etenstijd, dat was heel erg leuk. Ze zaten wel achter glas maar we konden ze wel van heel dichtbij zien. Er zijn ook een hele hoop andere vissen gevoerd zoals piranha's, sidderaal enz. we mochten zelfs een kijkje in de keuken nemen waar het voedsel voor de dieren werd klaar gemaakt. Normaal mag daar niemand komen dus we hadden geluk. We mochten ook allerlei vragen stellen en dat werd ook volop gedaan. Als klap op de vuurpijl kwam er nog een verzorger met een slang aanzetten. We gingen naar een aparte ruimte en daar vertelde de verzorger eerst alles over de slang. Daarna kwam de verzorger langs en mocht iedereen de slang aanraken als ze wilden. Dat vonden sommige eng en durfde niet, maar uiteindelijk heeft bijna iedereen de slang geaaid .voor de echte durfals onder ons, was er ook nog de kans om de slang alleen vast te houden. Dat was natuurlijk heel erg spannend. Er zijn natuurlijk ook volop foto's geknipt voor het nageslacht. Na de rondleiding was het tijd om door het park te lopen. We hebben de esta's in 4 groepen opgedeeld en zijn lekker door het park gaan lopen. We hebben allerlei dieren gezien zoals snorapen, leguanen, krokodillen, stokstaartjes, prairiehondjes, dingo's, wandelende takken en nog veel en veel meer. De esta's zagen de dieren soms sneller dan de leiding en moesten ons vertellen wat er zat en waar. Het was ook heel leuk dat er in een ruimte gewoon apen rond liepen. Die dus zo boven je hoofd zaten. Jammer genoeg kwamen ze niet naar je toe. Er was ook een sprookjes bos dus daar zijn we natuurlijk ook doorheen gelopen. Er waren ook een paar attracties zoals. Mini car, pony express en mini train. Daar heeft ook iedereen ingezeten. Op het laatst was het tijd om weer lekker te spelen in de speeltuin en was er tijd voor een ijsje. Om half 5 moeten we de bus weer naar het station hebben, we zouden dan meteen aansluiting met de trein hebben, maar de bus kwam te laat, dus we waren veel te laat voor de trein. We dachten doe maar rustig aan want de trein is toch al weg. Tot onze verbazing stond de trein er nog. Hij had op ons gewacht, omdat we een wagon hadden gereserveerd. Echt een dikke 10 voor het openbaar vervoer in Luxemburg. Moe maar voldaan kwamen we om half 7 weer terug op het kampterrein aan en konden we lekker macaroni eten. Nog wat hout gesprokkeld en toen was het tijd voor een klein kampvuurtje en daarna was het bedtijd. Het was een vermoeiende maar leuke dag

Scouts:

Verslag woensdag Haviken

Het was een mooie woensdag ochtend en we mochten 'eindelijk' lekker uitslapen. Wij waren om 8:30 uur opgestaan. Toen hebben we een beetje onderhoud gepleegd aan onze keuken en tent en zo voort. Toen om half tien gingen we ontbijten. Rita kwam bij ons eten. We moesten een lunchpakketje maken want we zouden gaan zwemmen. Ook zouden we naar de supermarkt gaan. Daar gaan we een eigen menu kiezen.

Toen gingen we in de busjes naar Wiltz naar de supermarkt. Hier gingen we eigen menu kiezen. Wij hadden spaghetti Bolognese. Toen gingen we naar het zwembad. Het zou verwarmd water zijn volgens Bart maar dat bleek alleen het douche water te zijn L. Er waren twee glijbanen. Een baby en een gewone. Sharona durfde wel van de gewone maar niet van de baby glijbaan. In de gewone glijbaan kon je tollen (rond draaien), ahum, ik niet (Kevin). Verder was er een stroomversnelling en een gedeelte van ± 1,80-2m diep. Ook was er een heel stoer kinderbadje met hobbelpaartjes en een ?bank? naderhand gingen we nog douchen en kreeg de drankautomaat het heel druk. Toen gingen we weer terug naar het kampterrein.

Het was tijd om te gaan koken. Wij hadden spaghetti. Hiervoor kregen we als punt een dikke 10! De Panters hadden pannenkoeken en een 8. De Tarantula's hadden kipfilet, sla, gebakken aardappel en als toetje watermeloen en als punt 8. De Piranha's aten macaroni met stroganof en als punt 8. De alligators hadden aardappels, speklapjes, erwtjes en worteltjes en fruitsalade. Als punt hadden ze een 9. Dat betekende dat de Haviken (wij dus) hadden gewonnen met koken. We vonden het zelf ook erg lekker. Ook hadden we de dag totem gewonnen en stonden we weer eerste met de weektotaal met drie punten voorsprong op de Alligators. Tijdens de inspectie werden op het terrein een klein papiertje en bierdopje gevonden. En omdat we gewonnen hebben was het tijd voor een feestje want daar hadden we wel zin in.

We hadden ook nog Cola en Sinas om te verdelen. Toen moesten we iets rustiger aan gaan doen omdat de Esta's al in een heel diepe slaap waren. Toen gingen we in de tent samen strips lezen wat ook heel leuk was. En toen tegen een uur of twaalf zijn we begonnen aan onze nachtrust die verder wel goed was gegaan.

Einde

Haviken,

Kevin van Balkom

Tim van de Meulengraaf

Dylan Duymelink

Rowin van Dijk

Niels v.d. Hurk

Nils van Crey

Liedje van de Scouts. Melodie: 'Brabant' (Guus Meeuwis)

Een das om mijn nek

De mensen zijn stil

En er is maar een groep

Als ik naar m'n tent loop

Na een lange dag

Dan voel ik mijn fietsensleutel

Diep in mijn zak

Want daar brand nog licht

Ik mis hier de warmte van een gezellig huis

De aanspraak van mensen in een verstaanbare taal

Ik mis zelfs het zeiken van mama en pa

Was men daar in Helmond maar zo gezellig als hier

Als ik naar m'n tent loop

Wegberg, Moergestel, Loenen en Wiltz

Maar het mooiste van alles zijn wij, dat zijn wij

La la gedoe

En dan denk ik aan Helmond want daar brand nog licht

Made by:

Linsey Duymelink

Kevin van Balkom

Kelly Hunt

Verslag 29-7-2010 door Piranha's

Met veel lawaai werden we wakker gemaakt door Carola. Om acht uur moesten we eten, best vroeg. Maar om negen uur moesten we een trein rit naar Luxemburg halen om the shoppen. Voordat we gingen shoppen gingen we naar de Kazematten om een vragenlijst te beantwoorden. En daarna gingen we naar de Mc Donalds om te eten. Toen gingen we shoppen. Ik ging samen met Lisette en we hadden veel lol. We zijn samen naar de H&M geweest waar Lisette een leuk jurkje heeft gekocht. Nu ik er nog even over denk was de kazematten heel gezellig en heel mooi want je had een fantastisch uitzicht, maar goed, weer over shoppen. Kim had een super schattige teddybeer (knuf knuf) en Valerie en Dianne hadden het natuurlijk ook gezellig. Iedereen had het leuk, ook alle jongens. Emmy wil even zeggen dat ze natuurlijk ook aan haar ouders en opa en oma heeft gedacht. Wat ze heeft gekocht gaat ze niet zeggen.

Van Emmy: Lieve Tom, veel beterschap. Jouw ben ik ook niet vergeten hoor. Wordt snel beter zodat als ik terug ben je me een dikke knuf kunt geven.

Van de Piranha's (visjes)

Daisy, Valerie, Gaya, Emmy, Kim

Explorers:

We zijn vandaag naar Vianden geweest. Na dat we vast afscheid hadden genomen van Ellen en Sabine, deze zouden eerder op vakantie gaan, vertrokken we met een busje (er zijn er nog naar 6 van de 10 over gebleven, dus dat ging makkelijk...) Aangekomen in Vianden gingen we met de kabelbaan omhoog. Boven op de berg zijn we naar het klimbos ‘indian forrest' gegaan. Samen met de bevers moesten we verschillenden survivalbanen bedwingen. Eerst kregen we een korte uitleg over hoe we met de spullen, veiligheidstouwen, katrollen en kabels, om moesten gaan. Daarna deden we een oefen parcours en mochten we beginnen.

De parcours waren verschillend van moeilijkheidsgraad en daarom gemerkt met verschillende kleuren. Paars was het makkelijks gevolgd door geel, blauw, rood, groen en zwart. De gele baan hebben we samen met een groepje grote bevers gedaan, daarna zijn we gesplitst. Enkele onderdelen van deze survivalbanen waren het tokkelen, zijwaarts schuiven over een kabel, touwladders, kruipbuizen en touwbruggen. Het bijzonderste was het om via een touw in een vangnet te slingeren waarin je jezelf vast moest houden. Een aantal van de explorers (5 explorers, Vincent, Jolanda, Wendy en Carl) zijn heel ver gekomen maar hoe verder we kwamen hoe meer het opgaven ivm knikkende knieën en zwakke magen. We zijn tot halverwege de groene baan gekomen, verder was echter niet mogelijk omdat we ook nog naar het kasteel wilde. De zwarte baan hebben we helemaal niet gedaan, maar het was wel super gezellig, ondanks het wisselvallige weer.

Zoals gezegd stopte we in de klimbossen, omdat we nog naar het kasteel wilden. Na een gezellige wandeling met onze bevers stonden we aan de ingang. Nadat we internationale aandacht kregen voor ons spontane gezang (van voor naar achter, cumbaja en andere varianten) werden de bevers verdeeld en begonnen we aan de rondleiding. Deze werd nog leuker gemaakt doordat we het bekeken alsof het in bezit was van Jeroen die ook erg uitgebreid wist te vertellen hoe dat hij het verder bewoonbaar wilde maken. Jacuzzi op het dak, slotgracht met brug en duur geïmporteerde planten en tapijten. Ook zonder alle gekheid was het een heel mooi rondleiding, waarin duidelijk te zien was hoeveel moeite er is gedaan om het kasteel in oude staat te herstellen.

Aan het einde van onze dag in Vianden moesten we eerst een heel stuk terug lopen naar waar het busje stond, maar onderweg hebben we uitbundig gezwaaid naar de aanstaande inwoners van onze graaf Jeroen die met zijn wilde verbouwplannen het hele kasteel gaat verbeteren. Het was super gezellig en het wordt steeds duidelijker hoe jammer het is dat we zaterdag weer naar huis moeten.

Plusscouts:

Omdat er zoveel explorers op apegapen lagen en zij toch hebben geprobeerd om de bikkelbevers bij te houden, hebben de plus scuouts hun programma aangepast om net de esta's mee te draaien. Het bezoekje aan de dierentuin was erg gezellig. Helaas was er geen mogelijkheid voor het gebruikelijke schoonheidsslaapje in de trein vanwege de enorme energieoverschot van esta's op de terugweg bleek de trein te groot voor het station (laat nou net onze wagon niet op het perron uitkomen en mochten we er niet uit), maar een rondje Wiltz loste dat op.

Bijbehorende hink-stap-sprongen:

'Marius, Marius, 2 keer met de trein en 1 keer met de bus'

'Machinist, Machinist nu graag 1 die ons perron niet mist'

'Doordrukstrip, doordrukstrip, zonder pil kijkt die explorer toch wel errug sip'

De heimwee taxi chauffeurs hebben er verder nog een gezonde wandeling opzitten.

Ellen

Was ik er maar bij geweest in Vianden,
klinkt echt super leuk!
complimenten voor het verzinnen van de ;
"Doordrukstrip, doordrukstrip, zonder pil kijkt die explorer toch wel errug sip"
haha
Iedereen beterschap
Liefs!

Jos en Marjon Gijzen

Hey allemaal,
KEI-bedankt voor de mooie verhalen en foto's.
Wij zijn niet zomaar een beetje jaloers: wat een mooi programma draaien jullie daar, zeg!
Petje en hoedje af voor jullie allemaal, inclusief leiding, plusscouts en kookstaf.
Veel plezier met de laatste dagen en de bonte avond!
HOUDOE.

Diny, Peter en Jorn

Hey Haviken, wat goed gedaan! Gewonnen met het eten maken. En dan ook nog de dag totem gewonnen. Super.
Weer heel leuke foto's en verhalen. En wat doen jullie allemaal leuke dingen, zeg. Complimenten voor de organisatie, leiding, kookstaf.

Tom

Nou de doordrukstrip gelukkig niet meer nodig!
Jammer dat ik Vianden heb gemist, nog veel plezier vandaag, zie jullie zaterdag.
groetjes aan iedereen!!

Oma en Opa Haasnoot

Wat een spannende week hebben kampleiding en uit- voerende medewerkers de kinderen voorgeschoteld.
Geweldig zoals dit allemaal georganiseerd is.
Voor de kinderen een vakantie om nooit meer te vergeten !
Overigens: over cijfers gesproken: wij vinden dat de kampleiding als ook de uitvoerende medewerkers
minstens een 10+ moeten krijgen en dus de grote
winnaars moeten zijn.
Proficiat !
Nog een fijne laatste dag en dan nog een gezellige
thuisreis.

Groetjes voor onze kanjers Sterre (Esta's) en Veerle
(Bikkelbevers).

Jean-Robert en Jolanda Jonkers

Beste allemaal,

Wat moeten jullie het allemaal geweldig gehad hebben. Al jullie verhalen en foto's is in 1 woord fantastisch. Ik weet niet of jullie zin hebben om morgen weer naar huis te gaan. Ook de kampleiding en kookstaf, niets anders dan lof. Veel plezier nog op jullie laatste dag en voor morgen een goede reis naar huis. Dikke knuffel aan Wouter en we zijn blij als we je morgen weer zien.

Groetjes,

Papa, mama en Laurens Jonkers

Erik, Aafke & Indy

Jullie geweldige avontuur zit er bijna op. Of jullie al zin hebben om naar huis te komen, weet ik niet, maar wij zijn toch heel blij dat onze bikkel morgen weer thuis komt. Maar Nick kan terugkijken op een unieke ervaring.

Geniet van jullie laatste uurtjes daar en tot morgen allemaal!!

Peggy en Sheila

Esta leiding, complimenten ! Wat hebben jullie toch weer een gave dag gepland voor de Esta kindjes, heerlijk om te lezen dat jullie elke dag weer zo in touw zijn om de kinderen zo leuk mogelijk te vermaken. En dat de Trein dan ook nog goed meewerkt is helemaal puik!Ben benieuwd naar de foto avond, doe maar lekker snel!
En dan de klimgeitbevers, jullie hebben je ook heerlijk uit kunnen leven, wat super, moe maar voldaan mogen jullie allemaal morgen weer vroeg naar bed....thuis.
+ scouts: Wat jammer dat je morgen de Bar&Boos toko weer moeten afbreken he!Tot morgen nacht, En een fijne terugreis allemaal, groetjes uit Madrid.